Jak założyć bloga? Kompletny przewodnik instalacji WordPressa dla początkujących

0
433
jak założyć bloga

Jak założyć bloga? Jeśli zadajesz sobie to pytanie, nie jesteś jedyny. Tysiące osób w Polsce każdego miesiąca wpisuje to hasło w Google, dlatego też zdecydowałem się przygotować kompleksowy poradnik. Odpowiada na wszystkie najważniejsze pytania związane z zakładaniem bloga.

Poniższy poradnik związany jest ściśle z systemem CMS, WordPress. Uważam, że jest aktualnie najlepszym rozwiązaniem do założenia własnego bloga. Szacuje się, że około 70 procent (!) wszystkich stron internetowych dostępnych w sieci napędzanych jest właśnie przez WordPressa. Dzięki temu tysiące programistów, grafików i koderów każdego dnia pracuje nad tworzeniem nowych wtyczek oraz motywów, które pozwalają dostosować system do swoich potrzeb.

Również nie bez przyczyny WordPress wykorzystywany jest przez gigantów. Ze znanych zagranicznych marek można wymienić – The New Yorker, BBC America czy TechCrunch. W Polsce WordPress również napędza wiele serwisów, między innymi Antyweb, Spider’s Web, naEKRANIE.pl czy Tabletowo.

Kolejną zaletą WordPressa, której nie można pominąć jest to, że jest w pełni darmowy (wyjątkiem są płatne plany w WordPress.com, ale na nich się nie skupiamy – powody podaje w kolejnych rozdziałach). Jedynymi kosztami, na które musisz się przygotować są hosting i domena oraz całkowicie obligatoryjnie – motyw i wtyczki rozszerzające możliwości systemu. Nie wiesz, czym jest hosting albo domena? Spokojnie – o wszystkim piszę w dalszej części.

Tyle słowem wstępu. Przechodzimy do mięsa!

Czego potrzebujesz, żeby założyć bloga?

Jeśli zastanawiasz się nad tym, jak założyć bloga, to przestań to robić i po prostu go stwórz. Nie jest to wiedza zarezerwowana dla najtęższych umysłów tego świata. Wręcz odwrotnie – śmiało postawię tezę, że przy pomocy tego poradnika ze stworzeniem własnego bloga opartego o WordPressa poradzą sobie nawet najbardziej nietechniczne osoby.

Wiek również nie jest istotny. Masz 20, 40, 50, 60 lat? Bez znaczenia. Michał Szafrański, twórca bloga Jak oszczędzać pieniądze jest obecnie jednym z najlepiej zarabiających blogerów w Polsce, a blog tworzył mając 39 lat. Po prostu podążaj krok po kroku, punkt po punkcie, a na pewno wszystko przebiegnie pomyślnie. Szacuję, że cały proces zakładania bloga powinien potrwać do godziny.

Czego zatem będziesz potrzebował?

  • Platformy hostingowej, która zadba o to, żeby twój blog był dostępny dla wszystkich osób na świecie. To tutaj będziesz przechowywał wszystkie pliki WordPressa oraz bazy danych.
  • Domeny, czyli w największy skrócie – adresu internetowego. Onet.pl, WP.pl to dobre przykłady domen internetowych. Ty również będziesz miał własną domenę, która wyróżni cię na tle innych.
  • Wspomnianej już powyżej godziny wolnego czasu.
Jeśli pomimo moich zapewnień o prostocie całego procesu, nie chcesz samodzielnie zajmować się instalacją i konfiguracją WordPressa, bo na przykład nie masz czasu, mogę cię wyręczyć. Zainstaluję i skonfiguruję WordPressa w zakresie przedstawionym w przewodniku za 199 zł netto. Chcesz skorzystać z mojej pomocy? Pisz śmiało na radek@wptrener.pl.

Czego dowiesz się z tego poradnika?

Poradnik, który przygotowałem jest dość długi, dlatego, żeby trzymać w ryzach całość i nie dopuścić do mieszania się różnych myśli, podzieliłem go na kilka różnych sekcji.

WordPress.org czy WordPress.com – co lepsze?

WordPress jest w pełni darmową aplikacją open source dostępną do pobrania dla każdego w tej samej formie. Nie ma “lepszego” ani “gorszego” źródła – WordPress jest jeden, taki sam dla wszystkich.

Firma Automattic, którą założył jeden ze współtwórców WordPressa, Matt Mullenweg, doszedł do wniosku, że warto spieniężyć swoje dzieło (nie ma w tym absolutnie nic złego) i stworzył platformę WordPress.com, która jest niezwykle prostym kreatorem stron opartych o WordPressa. Do dyspozycji użytkownika twórcy oddają cztery plany:

  • plan bezpłatny,
  • plan Personal w cenie 168 zł rocznie,
  • plan Premium w cenie 399 zł rocznie,
  • plan Business w cenie 1149 zł rocznie (!).

Pierwsze trzy plany nie są warte jakichkolwiek rozważań. Nie pozwalają na instalację wtyczek, które odpowiadają za to, że WordPress jest tak popularny. Do planu darmowego nie można nawet podłączyć własnej domeny.

Dopiero ostatni, najdroższy plan, daje możliwości takie jak standardowa wersja WordPressa hostowana samodzielnie, ale za tę kwotę bez problemu utrzymasz WordPressa na własnym serwerze, z własną domeną przez kilka lat.

Reasumując: WordPress.org czy WordPress.com? Zdecydowanie WordPress.org.

Wybór hostingu, zakładanie konta i rejestracja domeny

Na wstępie tego rozdziału warto zaznaczyć, że zajmuję się marketingiem w firmie hostingowej dhosting.pl, która na polskim rynku działa od 16 lat. Polecam usługi swojego pracodawcy, ale jestem w tym całkowicie szczery i obiektywny. Na blogu nie polecam usług firm, z którymi nigdy nie miałem do czynienia i nie mam do nich przekonania.

Co to jest hosting?

Dzięki hostingowi internetowemu twoja strona dostępna jest dla wszystkich na całym świecie. Wszystkie pliki odpowiedzialne za działanie WordPressa umieszczane są na dysku serwera, czyli tak właściwie komputera podłączonego do sieci, z którym łączą się wszyscy zainteresowani i wyświetlają jego zawartość – w tym przypadku twojego bloga.

Co to jest domena?

Domena internetowa to adres, który przekazuje przeglądarce internetowej informację, z którym serwerem powinna się połączyć oraz które pliki wyświetlić. W przypadku WP Trenera, domena to wptrener.pl. Ty również dzięki temu poradnikowi zarejestrujesz własną domenę.

Wybór hostingu

Rynek hostingowy w Polsce jest bardzo rozbudowany. Istnieją dziesiątki firm godnych polecenia, które oferują bardzo podobne do siebie usługi. Na tym etapie warto wiedzieć, z jakiego rodzaju usług hostingowych możesz skorzystać:

  • Hosting współdzielony. Najbardziej podstawowy rodzaj hostingu. Na jednym serwerze znajdują się dane setek klientów, co jest o tyle problematyczne, że w przypadku nagłego skoku ruchu u “sąsiada” może ucierpieć twoja własna strona, bo ten znacząco wpłynie na wykorzystanie zasobów serwera. Mimo wszystko jest to rozwiązanie dobre na początek, bo najtańsze. Nie wymaga praktycznie żadnej specjalistycznej wiedzy, ponieważ o wszystkie aspekty techniczne dbają administratorzy firmy hostingowej (a przynajmniej powinni).
  • Virtual Private Server (VPS). Jest to wydzielony fragment całego serwera przeznaczony wyłącznie do twojej dyspozycji, więc nie musisz obawiać się o działalność swoich “sąsiadów”. Wadą tego rozwiązania jest to, że ze wszystkim musisz radzić sobie samemu, więc specjalistyczna wiedza jest nieodzowna. Chyba, że skorzystasz z usług administratora, ale musisz wiedzieć, że godzina pracy takiego specjalisty to dość znaczne kwoty.
  • Serwer dedykowany. Cały serwer przeznaczony wyłącznie dla ciebie. Rozwiązanie przeznaczone dla największych – bardzo mocne, ale jednocześnie bardzo drogie. Do tego wymaga specjalistycznej wiedzy lub odpłatnej pomocy administratora. Rozwiązanie na pewno nie dla początkującego blogera.
  • Cloud Computing (chmura obliczeniowa). Rozwiązanie, które automatycznie dopasuje swoje zasoby (RAM oraz CPU) do aktualnego zapotrzebowania strony internetowej. W momencie wykrycia zwiększonego ruchu, przyznawane są dodatkowe zasoby, za które trzeba oczywiście dopłacić. Dodatkowe zasoby niestety nie są obniżane w momencie zmniejszenia się zapotrzebowania – ich powrót do normalności wymaga restartu serwera. Chmura obliczenia również wymaga specjalistycznej wiedzy lub pomocy ze strony administratora.

Każde z powyższych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Hosting współdzielony jest tani, ale dość słaby, więc może nie wystarczyć do obsługi większego ruchu. VPS to rozwiązanie nieco droższe, pewniejsze, ale wymagające specjalistycznej wiedzy. Serwer dedykowany jest koszmarnie drogi, wymaga specjalistycznej wiedzy, w dodatku przez większość czasu nie wykorzystasz jego pełnego potencjału. Chmura natomiast wystarczy każdemu, ale nie należy do tanich i również wymaga pomocy osoby technicznej.

W dhosting.pl postanowiono podejść do tematu nieco inaczej i zdecydowano o wycofaniu standardowej usługi w postaci hostingu współdzielonego, VPSów oraz serwerów dedykowanych. Aktualnie firma oferuje jeden produkt – Elastyczny Web Hosting, który jest połączeniem zalet serwera współdzielonego, serwera dedykowanego oraz chmury obliczeniowej.

  • Z serwera współdzielonego wzięto najważniejszą zaletę – Elastyczny Web Hosting jest w pełni zarządzany przez administratorów dhosting.pl. To znaczy, że dbają o backupy i interweniują w przypadku nieprzewidzianych problemów. Ponadto do dyspozycji klientów jest bardzo intuicyjny i unikalny dPanel do obsługi wszystkich aspektów związanych z usługą.
  • Serwer dedykowany to przede wszystkim zasoby przydzielone wyłącznie konkretnemu klientowi. Każda osoba korzystająca z Elastycznego Web Hostingu otrzymuje do dyspozycji 50 GB powierzchni SSD, 1 GB RAM oraz 1 GHz CPU i z nikim się tymi zasobami nie dzieli. To również na tyle mocna kombinacja, że w pełni wystarczy do obsługi bloga będącego na początkowym etapie rozwoju – a nawet na tym trochę dalszym.
  • Dzięki idei chmury obliczeniowej Elastyczny Web Hosting skaluje się automatycznie w taki sposób, żeby sprostać aktualnemu zapotrzebowaniu serwisu. W przypadku nagłego skoku ruchu, zasoby są zwiększane do odpowiedniego poziomu. Co ważne – w przeciwieństwie do tradycyjnej chmury obliczeniowej, po skoku ruchu, parametry są zmniejszane do bazowego poziomu. Dodatkowe zasoby są rozliczane w modelu pre-paid. Doładowujesz swoje konto i w razie potrzeby z twojego konta pobierane są odpowiednie środki.

Rok Elastycznego Web Hostingu to koszt 200 zł netto. W tej cenie otrzymujesz dostęp do 50 GB powierzchni SSD na pocztę oraz pliki bloga, 1 GB RAM oraz 1 GHz CPU. Koszt dodatkowego 1 GHz CPU na godzinę wynosi 0,0352 zł natomiast 1 GB RAM to 0,0235 zł. Zdaję sobie sprawę, że dla osoby początkującej może być to nieco zawiłe, więc umówię to na przykładzie.

Serwis Tabletowo.pl, który notuje 20 (!) milionów odsłon serwisu w każdym miesiącu płaci standardową cenę roczną w wysokości 200 zł netto. Do tego w ramach skalowania dochodzi kwota 30 zł netto miesięcznie. Po zsumowaniu i uśrednieniu, utrzymanie naprawdę ogromnego serwisu to koszt 50 zł netto miesięcznie. U poprzedniego usługodawcy Tabletowo płaciło 500 zł miesięcznie (!), więc różnica jest naprawdę duża.

Jeśli uważasz, że pomimo moich zapewnień o szczerości, polecam dhosting.pl tylko dlatego, że jestem pracownikiem firmy, śmiało możesz skorzystać z usług konkurencji. Listę najpopularniejszych polskich hostingów znajdziesz w serwisie WebHostingTalk.pl (strona należy do firmy nazwa.pl sp. z o.o.) lub na niezależnym forum RootNode.

Rejestrując konto w dhosting.pl przy pomocy tego linka otrzymasz 5% rabatu na pierwszy rok działania usługi.

Proces zakładania konta w dhosting.pl jest bardzo prosty:

  • przejdź na tę stronę;
  • wprowadź adres e-mail i kliknij “Rozpocznij”;
dhosting.pl strona główna
Kliknij, żeby powiększyć.
  • na kolejnym ekranie w formularzu wprowadź login oraz hasło, a także zaznacz wszystkie wymagane zgody – trochę ich jest, RODO;

dhosting.pl formularz rejestracyjny

  • po uzupełnieniu danych trafisz do dPanelu i to właściwie tyle. Twoje konto zostało założone. Przez 14 dni możesz się cieszyć wszystkimi funkcjonalnościami za darmo w ramach okresu testowego;

Wybór domeny

Jak już wcześniej zaznaczałem, dzięki temu poradnikowi staniesz się posiadaczem własnej domeny. Najbardziej intuicyjną dla polskiego rynku jest oczywiście ta z końcówką .pl – niestety ten rodzaj domeny jest już na tyle popularny, że trzeba niekiedy poświęcić trochę czasu na znalezienie odpowiedniej nazwy. Chociaż dla przykładu moja domena, wptrener.pl, krótka, prosta, wpadająca w ucho była wolna, więc czasem znajdą się perełki.

W dhosting.pl koszt rejestracji pierwszej domeny na pierwszy rok wynosi 0,89 zł netto. Przedłużenie kosztuje 75 zł netto.

Żeby zarejestrować domenę:

  • zaloguj się do dPanelu,
  • przejdź do sekcji “Domeny”,
  • kliknij przycisk “Kup domenę” i wprowadzić jej nazwę,
dhosting.pl lista domen
Kliknij, żeby powiększyć.
  • wyszukaj i następnie kliknij przycisk “Rejestruj”,
dhosting.pl wybierz swoją domenę
Kliknij, żeby powiększyć.
  • sfinalizuj zamówienie znajdujące się w koszyku.

dhosting.pl koszyk

Jeśli opłaciłeś zamówienie przy pomocy PayU, twoja domena powinna być gotowa do użytku w ciągu najbliższych kilkudziesięciu minut, o czym zostaniesz poinformowany mailem.

Instalacja WordPressa – w kilka minut do celu!

W dPanelu dostępny jest autoinstalator, który wykona wszystkie najważniejsze etapy instalacji WordPressa za ciebie, dlatego też instalacja systemu zajmie nie więcej niż kilka minut.

Żeby zainstalować WordPressa:

  • zaloguj się na swoje konto w dPanelu;
  • przejdź do sekcji “Strony WWW”;
dhosting.pl lista stron www
Kliknij, żeby powiększyć.
  • kliknij przycisk “Dodaj” i wybierz opcję “Aplikacja WWW – instalator lub szablon aplikacji”;
  • w pole “Adres strony” wprowadź nazwę swojej domeny. Ja z racji tego, że nie zarejestrowałem żadnej domeny, wykorzystam subdomeny dostarczone przez dhosting.pl;
  • w sekcji “Aplikacja” wybierz “WordPress”;

dhosting.pl autoinstalator

  • kliknij “Dodaj stronę”;
  • teraz poczekaj kilkanaście sekund na zakończenie instalacji;

dhosting.pl status instalacji

  • po ukończeniu całego procesu kliknij “Pokaż dane dostępowe”. Ujrzysz adres swojej nowej strony, adres panelu administracyjnego zakończony /wp-admin oraz login i hasło logowania. Możesz zapisać je w pliku PDF, ale nie musisz tego robić, bo będą zawsze dostępne w dPanelu.

dhosting.pl dane dostępowe

Tadam! Właśnie zainstalowałeś swojego pierwszego bloga opartego o WordPressa. Prawda, że proste? 🙂

Śmiało zaloguj się do swojego WordPressa przy użyciu wygenerowanych danych.

Omówienie najważniejszych sekcji panelu administracyjnego

Po zalogowaniu się pierwszy raz do panelu administracyjnego WordPressa możesz być nieco zdezorientowany, dlatego postanowiłem opisać pokrótce każdą z zakładek dostępnych po lewej. Twórcy WordPressa przez lata usprawniali panel administracyjny i myślę, że doszli do takiej wersji, z którą nikt nie powinien mieć większego problemu.

  • KOKPIT: Podsumowanie wszystkich najważniejszych informacji związanych z twoim blogiem. Na samej górze wita cię krótki przewodnik wprowadzający do obsługi panelu. Niżej znajduje się krótkie podsumowanie z liczbą wpisów (w nomenklaturze WordPressa – artykułów), stron (np. kontakt lub strona o blogu) oraz komentarzy. Z tego poziomu możesz również dodać szybki szkic, ale nigdy jakoś nie korzystałem z tej opcji. Niżej znajdują się najnowsze komentarze z szybkimi odnośnikami do wszystkich, oczekujących, zatwierdzonych, spamowych i tych, które znajdują się w koszu. Ostatnim już modułem są wszystkie wydarzenia i nowości związane z samym WordPressem i społecznością wokół niego skupioną.
    • AKTUALIZACJE: To szybki sposób na aktualizację wtyczek oraz motywów. Musisz to robić na bieżąco, ponieważ często aktualizacje wprowadzają istotne łatki bezpieczeństwa.
  • WPISY (WSZYSTKIE WPISY): To tutaj znajdą się wszystkie opublikowane artykuły, ale również te, które są jeszcze w trakcie tworzenia.
    • DODAJ NOWY: W tym miejscu po prostu dodajesz nowy artykuł. Obyś odwiedzał to miejsce jak najczęściej się da. 😉
    • KATEGORIE: W drzewku artykułów kategorie są elementem nadrzędnym skupiającym wokół siebie artykuły z danej dziedziny.
    • TAGI: Wspomagają kategorie w opisywaniu poszczególnych artykułów. W ich przypadku również warto wypracować jakiś system już na samym początku. Tag, który przypisany jest wyłącznie do jednego artykułu nie jest wskazany z punktu widzenia SEO. Załóżmy, że prowadzisz blog motoryzacyjny i testujesz samochody. Stwórz zatem kategorię “Testy”, a tagami zostaną nazwy marek, np. “AUDI” i rodzaj paliwa, np. “diesel”. Wtedy te same tagi (AUDI oraz diesel) przypiszesz z pewnością do innych tekstów.
  • MEDIA (BIBLIOTEKA): W tym miejscu znajdują się wszystkie obrazki dołączane do twoich artykułów oraz inne pliki, które udostępnisz swoim czytelnikom. Przeczytaj więcej o mediach w artykule Optymalizacja obrazów w WordPressie (artykuł w przygotowaniu).
    • DODAJ NOWE: W tej zakładce dodasz do swojego WordPressa nowe pliki, które możesz również dodawać z poziomu tworzenia nowego artykułu, co jest oczywiście dużo wygodniejsze.
  • STRONY (WSZYSTKIE STRONY): Zakładka ze stronami w WordPressie ma bardzo podobną budowę do tej skupionej wokół wpisów, dlatego nie będę jej szerzej opisywał. Strony to po prostu podstrony twojego bloga, np. strona z kontaktem, strona z informacjami o tobie lub strona z informacjami na temat współpracy komercyjnej. Z punktu widzenia technicznego najczęściej różnią się od wpisów tym, że nie można ich komentować.
    • DODAJ NOWĄ: Wiadomo. 😉
  • KOMENTARZE: Wszystkie komentarze dodane przez użytkowników pod twoimi artykułami z podziałem na oczekujące na akceptację, zatwierdzone, spamerskie i te znajdujące się w koszu.
  • WYGLĄD (MOTYWY): Zgodnie z nazwą zakładki tutaj znajdują się wszystkie opcje związane z wyglądem Twojego bloga. W nadrzędnej zakładce znajdziesz wszystkie motywy zainstalowane domyślnie z WordPressem. Motyw to po prostu szablon określający wygląd każdego elementu twojego bloga. WP Trener napędzany jest przez motyw Newspaper by tagDiv, który jest jednym z najpopularniejszych motywów dostępnych w sklepie ThemeForest.
    • PERSONALIZACJA: W tym miejscu w szybki sposób wpłyniesz na wygląd swojego bloga i dostosujesz go do swoich wymogów. Liczba opcji zależna jest od wykorzystywanego motywu.
    • WIDGETY: Wszystkie elementy najczęściej widoczne po prawej stronie artykułu. W moim przypadku jest to zdjęcie, mój krótki opis, linki do social mediów, reklama (z czegoś trzeba żyć ;)), newsletter (zachęcam do zapisu!) oraz lista z najpopularniejszymi artykułami. W przypadku niektórych motywów widgety można dodawać również w sekcjach w stopce i headerze.
    • MENU: W tym miejscu konfigurujesz linki dostępne w menu górnym, submenu (w przypadku niektórych motywów) oraz w menu dolnym (również w przypadku niektórych motywów).
    • NAGŁÓWEK: Odnośnik (nie zawsze dostępny – zależy od motywu), który jest szybkim przekierowaniem do personalizacji związanej z górną sekcją strony.
    • TŁO: Jak wyżej – opcja nie zawsze dostępna, która jest szybkim przekierowaniem do personalizacji tła.
    • EDYTOR: Tylko dla zaawansowanych użytkowników! Zmienisz tutaj wszystkie elementy związane z motywem. Kupując motyw otrzymujesz dostęp do plików źródłowych i możesz zmieniać, co tylko zechcesz. Warto jednak wcześniej dokonać kopii zapasowej plików, żeby przypadkiem niczego nie zepsuć.
  • WTYCZKI (ZAINSTALOWANE WTYCZKI): Lista wszystkich zainstalowanych wtyczek, które są sercem twojego bloga i pozwalają dostosować go do swoich potrzeb. To między innymi dzięki nim WordPress jest obecnie najpopularniejszym CMSem na świecie. W dalszej części poradnika piszę o nich nieco więcej.
    • DODAJ NOWĄ: Możesz poszukać darmowej wtyczki w przepastnych repozytoriach lub wysłać jej plik instalacyjny z komputera – tak przeważnie instaluje się wszystkie kupione wtyczki.
    • EDYTOR: Wtyczki podobnie jak motywy możesz w pełni edytować. Radzę jednak tutaj nie grzebać, jeśli nie dysponujesz odpowiednią wiedzą techniczną.
  • UŻYTKOWNICY (WSZYSCY UŻYTKOWNICY): Lista wszystkich użytkowników związanych z twoją stroną. Przeważnie blogi nie pozwalają na rejestrację, więc ta podstrona ogranicza się do wyświetlania danych osób, które mają dostęp do panelu administracyjnego.
    • DODAJ NOWEGO: Opcja przydatna w przypadku blogów z wieloma autorami, którym możesz przyznawać różne uprawnienia, np. nie wszyscy mogą mieć możliwość publikacji napisanych artykułów – muszą czekać na “popchnięcie” tekstu przez kogoś innego.
    • TWÓJ PROFIL: Wszystkie dane związane z twoim profilem.
  • NARZĘDZIA (DOSTĘPNE NARZĘDZIA): W podstawowej instalacji WordPressa nie znajdziesz tutaj zbyt wielu opcji. Dostępna jest wyłącznie informacja o konwerterze kategorii na tagi lub odwrotnie. Często do narzędzi trafiają opcje związane z zainstalowanymi wtyczkami.
    • IMPORT: Opcja przydatna w momencie przenosin bloga z innego systemu do WordPressa lub z serwera na serwer. Przeczytaj więcej o migracji WordPressa z serwera na serwer w artykule Jak przenieść WordPressa z jednego serwera na drugi? (artykuł w przygotowaniu).
    • EKSPORT: J/W.
    • EKSPORTUJ DANE OSOBISTE: Opcja wprowadzona w związku z wszystkim dobrze znanym RODO. Jako osoba przetwarzająca dane osobowe na swoim blogu (wystarczy, że udostępnisz formularz zapisu na newsletter lub możliwość dodawania komentarzy), masz obowiązek dostarczyć każdej zainteresowanej osobie wszystkie z nią związane dane. Po to właśnie jest ta opcja.
    • USUŃ DANE OSOBISTE: Również opcja dodana w związku z RODO. Aktualnie istnieje coś takiego jak prawo do zapomnienia. Każdy użytkownik ma prawo zwrócić się do ciebie z prośbą o usunięcie wszelkich danych na jego temat z twojego serwera, a ty musisz tę prośbę spełnić. Dzięki tej sekcji cały proces przeprowadzisz bezboleśnie.
  • USTAWIENIA (OGÓLNE): Zmienisz tutaj, tak jak nazwa wskazuje, ogólne informacje związane z twoim blogiem – jego nazwę, opis, adresy URL, format daty, strefę czasową i tak dalej. Do ustawień również często trafiają opcje związane z zainstalowanymi wtyczkami.
    • PISANIE: Umożliwia między innymi wybór domyślnej kategorii wpisów i ich formatów.
    • CZYTANIE: Kilka opcji związanych z czytaniem twojego bloga. To również w tym miejscu poprosisz o nieindeksowanie twojego bloga przez roboty wyszukiwarek, np. Google. Opcja przydatna, jeśli jesteś w trakcie budowy swojej pierwszej strony i nie chcesz pokazywać nikomu dopiero co wylanych fundamentów.
    • DYSKUSJA: Wszelkiej maści elementy związane z komentowaniem artykułów.
    • MEDIA: Ustawisz tutaj domyślne wielkości wysyłanych na serwer obrazków.
    • BEZPOŚREDNIE ODNOŚNIKI: Opcja, dzięki której linki do twoich artykułów będą bardziej ludzkie. Domyślnie wyświetlają się w formacie http://twojblog.pl/?p=123, co nie jest intuicyjne zarówno dla użytkowników jak i robotów wyszukiwarek. Zalecam jak najszybsze przełączenie ich na “Nazwa wpisu”, dzięki czemu link będzie wyglądał tak: http://twojblog.pl/tytul-artykulu.
    • PRYWATNOŚĆ: Sekcja wprowadzona razem z RODO. Pozwala na wygenerowanie podstrony z podstawową polityką prywatności, której obecność jest wymagana prawnie w związku z nową ustawą.

Wybór i instalacja motywu graficznego

Motyw graficzny w przypadku WordPressa to w skrócie mówiąc szablon odpowiadający za wygląd poszczególnych elementów. W przypadku WP Trenera korzystam z motywu Newspaper by tagDIV, który jest jednym z płatnych motywów dostępnych w sklepie ThemeForest. Jego aktualna cena to 59 dolarów. Jest to motyw bardzo rozbudowany umożliwiający stworzenie wszelkiej maści stron – od małych blogów, przez wielkie serwisy aż do sklepów internetowych. Pomimo swojego rozbudowania jego kod jest dobrze zoptymalizowany, więc strony o niego oparte wczytują się dość szybko. Jeśli chcesz wiedzieć o motywie nieco więcej, zapoznaj się z moją recenzją Newspaper by tagDIV – recenzja motywu do WordPressa (artykuł w przygotowaniu).

Jeśli na początku swojej drogi nie chcesz inwestować w nic poza własnym hostingiem i domeną, co oczywiście doskonale rozumiem, nie musisz tego robić. Na pewno znajdziesz darmowe motywy, które chociaż częściowo spełnią twoje oczekiwania. A gdzie ich szukać? To bardzo proste – przejdź do zakładki “Wygląd” w panelu administracyjnym WordPressa i kliknij “Dodaj nowy”:

dodaj nowy motyw

Przed tobą znajduje się lista wszystkich darmowych motywów udostępnionych przez firmy trzecie z podziałem na wyróżnione przez firmę zajmującą się rozwojem WordPressa, najpopularniejsze, ostatnio modyfikowane oraz ulubione, o ile kiedykolwiek dodałeś jakieś do tej grupy. Możesz również wykorzystać filtrowanie.

Z racji tego, że interesują mnie motywy dla bloga, zależy mi na opcjach motywu i jestem fanem układów dwukolumnowych z panelem bocznym po prawej stronie, zastosowałem poniższe właściwości:

filtry motywów wordpress

Oczywiście nie jest to jedyna słuszna droga, a to, co mi najbardziej aktualnie odpowiada, dlatego zachęcam do przeszukiwania tego przeogromnego repozytorium na własną rękę!

Jeśli wpadnie ci w oko jeden z motywów, możesz podejrzeć jak wygląda klikając w obrębie jego kafelka. Pojawi się wtedy wszystko mówiący podgląd:

podgląd motywu
Kliknij, żeby powiększyć.

Gdy już znajdziesz motyw, do którego jesteś pewny w stu procentach, wystarczy, że klikniesz przycisk “Zainstaluj” widoczny w lewym górnym rogu a następnie, już po zainstalowaniu, kolejny przycisk, “Włącz”.

Tym sposobem twój blog zaczyna nabierać kształtów. Gratulacje! 🙂

Jeśli nie możesz zdecydować się na konkretny szablon sprawdź artykuł Lista najlepszych darmowych motywów do WordPressa (artykuł w przygotowaniu).

Czym są wtyczki i z jakich aktualnie korzystam?

Wtyczki pozwalają rozszerzyć możliwości WordPressa. Istnieją ich tysiące – zarówno darmowych jak i płatnych. Wpływają między innymi na:

  • pozycjonowanie (SEO) bloga,
  • wygląd bloga,
  • prędkość działania bloga,
  • wygodę użytkownika po stronie administracyjnej (dodając na przykład nowy edytor tekstowy),
  • bezpieczeństwo bloga,
  • a także integrują WordPressa z innymi narzędziami (np. Mailchimp czy Intercom).

Pamiętaj, że im więcej wtyczek, tym serwer napędzający twój blog będzie miał nieco ciężej, co może skutkować dłuższym czasem wczytywania się twojej strony. Jeśli możesz wprowadzić jakąś zmianę bez pomocy wtyczki, to jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie pod kątem wydajności.

Listę najpopularniejszych obecnie wtyczek znajdziesz przechodząc do sekcji “Wtyczki”, “Dodaj nową” w zakładce “Popularne”.

popularne wtyczki wordpress

WP Trener jest aktualnie wspierany zaledwie kilkoma wtyczkami:

  • Akismet Anti-Spam;
  • Contact Form 7;
  • Easy Affiliate Links;
  • Easy Table of Contents;
  • LiteSpeed Cache;
  • Mailchimp for WordPress;
  • Really Simple SSL;
  • Shortdcodes Ultimate;
  • SyntaxHighlighter Evolved;
  • dostarczonymi z motywem Newspaper by tagDIV (tagDIV AMP, tagDIV Composer, tagDIV Social Counter);
  • YOAST SEO.

Jeśli chcesz przeczytać więcej o tych wtyczkach, zajrzyj na stronę Zasoby (artykuł w przygotowaniu), na której opisuję wszystkie aplikacje, wtyczki oraz motywy, z których korzystam do zarządzania WP Trenerem.

Przeczytaj również artykuł 10 najlepszych wtyczek do WordPressa (artykuł w przygotowaniu), w którym opisuję, z których moim zdaniem wtyczek warto korzystać na początku swojej przygody z WordPressem.

Instalacja certyfikatu SSL w WordPressie

SSL (Secure Socket Layer) to protokół służący do bezpiecznej transmisji zaszyfrowanego strumienia danych. Oznacza to, że wszystkie dane dostarczone przez czytelników twojego bloga (ich maile, imiona czy treści komentarzy) są wysyłane w taki sposób, żeby nikt nie mógł ich w trakcie wysyłania wykraść.

Żeby dane były szyfrowane również w przypadku twojego nowo założonego bloga potrzebujesz certyfikatu SSL. Do niedawna takie certyfikaty były używane przeważnie przez sklepy internetowe, banki i inne większe firmy. Aktualnie jest to pewnego rodzaju standard, do którego przyczyniła się niedawna aktualizacja w przeglądarce Google Chrome.

Od lipca tego roku w najnowszej wersji przeglądarki Chrome (68) strony niekorzystające z certyfikatu SSL są oznaczane w adresie przeglądarki jako niezabezpieczone.

strona niezabezpieczona chrome

Wpływa to oczywiście na wizerunek twojej strony i może doprowadzić do tego, że użytkownicy nie będą chcieli komentować twoich artykułów lub wysyłać do ciebie wiadomości za pośrednictwem formularza kontaktowego. Poza tym RODO wymaga, żeby połączenie było szyfrowe.

Konieczność posiadania własnego certyfikatu SSL jest dyktowana również przez wzgląd na pozycjonowanie bloga. Google lepiej traktuje serwisy zaczynające się od “https”. Oczywiście – posiadanie certyfikatu SSL nie da ci od razu kopa na najpopularniejsze słowa kluczowe, ponieważ większość stron w internecie ten certyfikat posiada, ale na pewno nie warto od nich odstawać i już na starcie przegrywać batalii o pierwsze strony wyników wyszukiwania.

Jeszcze niedawno posiadanie własnego certyfikatu SSL było płatne, a jego koszt wynosił około 100 zł rocznie. Na szczęście współpraca wielu firm związanych z internetem doprowadziła do powstania darmowego certyfikatu SSL – Let’s Encrypt, który z powodzeniem szyfruje dane tak jak jego płatne odpowiedniki. Różnicą jest brak pieniężnej gwarancji bezpieczeństwa, ale póki niczego nie sprzedajesz, to tak naprawdę nie jest ci ona potrzebna.

Decydując się na hosting w dhosting.pl otrzymujesz również możliwość bezpłatnej i szybkiej instalacji certyfikatu SSL. Żeby to zrobić zaloguj się do swojego panelu administracyjnego i:

  • przejdź do sekcji “Strony WWW”,
  • kliknij przycisk “Akcje” przy wybranej stronie (z zainstalowanym WordPressem),
  • następnie “Zmień ustawienia SSL”,
  • w nowym oknie w “Status SSL” wybierz “Let’s Encrypt” i kliknij “Zamów certyfikat SSL”,
  • trafisz na listę stron,
  • kliknij w nazwę twojej strony i następnie w “Certyfikat SSL”.

Jeśli cała operacja przebiegła pomyślnie, zobaczysz:

instalacja let's encrypt dhosting.pl

Generowanie certyfikatu SSL nie powinno zająć dłużej niż 30 minut. Po wszystkim ujrzysz:

let's encrypt dhosting.pl

Jeśli po upływie 30 minut dalej będzie widoczna informacja o generowaniu certyfikatu, zgłoś sprawę do pomocy technicznej poprzez zakładkę “Helpdesk 24h”.

Zakończyliśmy konfigurację certyfikatu SSL po stronie hostingu. Teraz przyszła pora na WordPressa. Zaloguj się więc do swojego panelu administracyjnego i:

  • zainstaluj wtyczkę Really Simple SSL,
  • po jej uruchomieniu kliknij przycisk “Go ahead, activate SSL!”.

really simple ssl aktywacja

Po tej operacji prawdopodobnie będziesz musiał jeszcze raz zalogować się do swojego panelu administracyjnego.

Ostatni krok to zmiana wszystkich linków w obrębie twojego bloga z http://twojblog.pl/ciag-dalszy na https://twojblog.pl/ciag-dalszy. Ta zmiana konieczna jest do pełnego wdrożenia certyfikatu SSL. Żeby to zrobić:

  • zainstaluj i uruchom wtyczkę “WP Migrate DB”,
  • przejdź do jej ustawień (sekcja “Narzędzia” i “Migrate DB”,
  • wybierz opcję “Find & Replace”,
  • w polu Find wpisz “http://twojblog.pl”,
  • w polu Replace wpisz “https://twojblog.pl”,
  • kliknij przycisk “Find & Replace”.

find and replace

Po całej operacji możesz usunąć tę wtyczkę.

To wszystko – twoja strona jest w pełni zabezpieczona certyfikatem SSL!

Ile osób odwiedza twoją stronę? Konfiguracja Google Analytics

Prowadząc bloga dobrze byłoby wiedzieć, ile osób go właściwie czyta. Aktualnie najpopularniejszym programem do analityki swojej strony jest Google Analytics – w pełni darmowy system dostarczany przez Google. Jego instalacja jest banalnie prosta, tak samo jak podstawowa analiza statystyk przy jego pomocy.

Zacznijmy konfigurację!

  • otwórz Google Analytics i zaloguj się na swoje konto Google,
  • kliknij “Rejestracja”,

rejestracja google analytics

  • teraz wypełnij prosty formularz:
    • nazwa konta: dowolna nazwa;
    • nazwa witryny internetowej: również dowolna;
    • adres URL witryny: wybierz https:// i podaj ciąg dalszy adresu;
    • kategoria branży: zgodnie z nazwą;
    • strefa czasowa raportowania: Polska (chyba że piszesz dla zagranicznej publiczności – wtedy według upodobań).
  • kliknij “Pobierz identyfikator śledzenia” i zaakceptuj wszystkie zgody,
  • twoim oczom ukaże się kod śledzenia, np.:
<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-122744450-1"></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag('js', new Date());

gtag('config', 'UA-122744450-1');
</script>

Uzyskany kod musisz wkleić w sekcję <head> każdej strony znajdującej się w obrębie twojego bloga. Żeby to zrobić:

  • przejdź do sekcji “Wygląd” i następnie “Edytor”,
  • znajdź plik header.php na liście po prawej stronie,
  • wklej skopiowany kod przed tagiem </head>.

Operację będziesz musiał powtórzyć po wyborze i instalacji motywu. Niektóre z nich miejsce na kod Google Analytics udostępniają w swoich ustawieniach. Zdecydowanie odradzam instalację wtyczki do integracji Google Analytics z WordPressem, ponieważ tylko niepotrzebnie będzie wykorzystywała zasoby serwera. Wklejenie kodu jest na tyle proste, że nie widzę konieczności wykorzystywania dodatkowej wtyczki.

Panel Google Analytics składa się z dwóch części – menu po lewej stronie oraz głównej sekcji po prawej zawierającej wyszczególnione statystyki. Jeśli jesteś zainteresowany szczegółowym wprowadzeniem do Google Analytics zachęcam cię do zapoznania się z tekstem Kurs Google Analytics dla blogerów (artykuł w przygotowaniu). Teraz omówię tylko pokrótce poszczególne sekcje dostępne w menu po lewej:

  • Strona główna: najważniejsze informacje związane z twoją stroną. Przekrój użytkowników będących na stronie w poszczególne dni, godziny, a także prosty wykres symbolizujący liczbę użytkowników aktualnie będących na stronie.
  • Dostosowanie: w tym miejscu można tworzyć spersonalizowane widoki skupiające najważniejsze w danym przypadku wykresy lub tabele.
  • Czas rzeczywisty: statystyki informujące o tym, ile osób znajduje się aktualnie na stronie i na jakich treściach są skupieni.
  • Odbiorcy: najważniejsze informacje związane z użytkownikami odwiedzającymi stronę – skąd pochodzą, ile mają lat, z jakich systemów operacyjnych i przeglądarek korzystają oraz wiele więcej.
  • Pozyskiwanie: dane związane z pochodzeniem użytkowników z podziałem na najważniejsze źródła – witryny odsyłające, wyszukiwanie organiczne, wejścia bezpośrednie, social media, płatną reklamę w wyszukiwarce, kampanie mailingowe oraz kampanie display.
  • Zachowanie: jak sama nazwa wskazuje – informacje związane z zachowaniem użytkowników czyli między innymi tym, które podstrony cieszą się największym powodzeniem.
  • Konwersjestatystyki pozwalające na analizę celów, o ile takie w ramach Google Analytics zostały utworzone.

Kilka słów na koniec

Uff, jeśli dobrnąłeś aż tutaj i twój blog działa bez żadnych problemów, to jestem usatysfakcjonowany. Jest to zdecydowanie najdłuższy i najbardziej obszerny tekst, który napisałem w swoim już blisko trzydziestoletnim życiu. Starałem się odpowiedzieć na wszystkie pytania zadawane przez osoby zaczynające swoją przygodę z WordPressem.

Co oczywiste – jest jeszcze masa tematów związanych z tym CMSem, których nie udało się poruszyć w tym artykule, ale jeśli chciałbym napisać chociaż kilka zdań o każdym aspekcie, spokojnie mógłbym wydać książkę poświęconą WordPressowi. 😉

Pod artykułem znajduje się sekcja komentarzy, więc jeśli masz jakiekolwiek pytania albo coś w tym tekście jest dla ciebie nie do końca jasne – śmiało pisz. Postaram się rozwiać każdą wątpliwość i w razie potrzeby coś doradzić.

Powodzenia, blogerze!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here